Den viktigste delen på vogna - men hvorfor?

02.10.2018

Hurtigkoblingen til draglinene er uvurderlig!
Den finnes i mange kvaliteter, størrelser og prisklasser - men hvorfor er den så viktig? Og hvorfor bør man tenke seg godt om ved kjøp av hurtigkoblinger?

La oss ta et raskt regnestykke (enbet):
Hest: 50.000,- til 100.000,- (Selvfølgelig mange over, men vi bruker et tall på snittet av norsk kjøresport. Sådær.)
Vogn: 35.000,- til 75.000,- (ish)
Seletøy: 7.000,- til 15.000,-
Stevneavgift: 3000,- til 4500,- per gang.
Timer med trening: Uante mengder
Timer med instruktør: Vil ikke tenke på det
Timer med transport: Hjælpes!

Vi ligger altså rundtomkring 90.000,- til 190.000,- bare på ekvipasjen i seg selv. I tillegg kommer stevneavgifter, trenere som skal betales, bil og diesel til kjøring +++++++
...også skal vi spare noen få hundrelapper på å kjøpe billige hurtigkoblinger fra Kina?

Så - først - hva skjer (kan skje) når en hurtigkobling svikter?
1. Hvis hurtigkoblingen svikter fordi den ikke tåler belastningen, vil hele belastningen som før var fordelt på 2 hurtigkoblinger nå overføres til den ene gjenstående. Hvis den første røk fordi den ikke tålte vekta, vil sannsynligvis den andre gjøre det samme (nå med dobbel vekt).
Hendelsesforløpet her avhenger av typen vogn og konstruksjon på svingelen. I de fleste tilfeller ryker nok ikke hurtigkobling nr. 2, men resultatet blir ofte det samme.
2. Det er draglinene som trekker vogna - ikke dragene!
Med hurtigkoblingen røket vil nå vogna henge i dragene, som er festet i saletten. Denne dras bakover, og kan havne rundt hestens buk. Noe som vil føre til tap av kontroll, og stor sannsynlighet for at hesten blir redd og/eller begynner å slå.
Uansett - en situasjon vi vil unngå for enhver pris.

Heldigvis har Zilco sine maratonseler kraftige stropper mellom saletten og brystet, både på over- og undersiden. Disse kan se ut til å være uten funksjon i det daglige, men de er der av en grunn. Nettopp det jeg skriver om i punkt 2 over.
Med disse stroppene vil saletten holdes igjen, slik at den ikke sklir bak på buken (eller lengre) hvis man skulle komme ut for at en hurtigkobling, dragliner eller svingelen ryker.
Dette er viktig å tenke på ved tilpasning av selen. At disse stroppene ikke skal være for slake, men heller ikke for stramme (slik at de hindrer bevegelighet).

Og hva kan resultatet være om noe slikt skulle skje?
Mange hester vil ikke kunne bli kjørehester igjen etter en ulykke som dette.
Sannsynligheten for skader er høy, og en skikkelig ulykke med vogn kan ende med avlivning.
For ikke å snakke om den risikoen vi utsetter oss selv for, den/de som er med på vogna, og kanskje andre konkurrenter, treningskamerater, tilskuere, andre hester og tilfeldig forbipasserende.

Mitt råd til deg - hvis du skal kjøpe bare én ting av skikkelig kvalitet på hele ekvipasjen, så bruk de få ekstra hundrelappene på hurtigkoblinger som holder.

Joakim L. Støen
Groom, treningskamerat, tilskuer og noen ganger tilfeldig forbipasserende.